0 Product
WINKELMANDJE

Your shopping cart is empty

Verder kijken
SUBTOTAAL: 0

korting codes kun je bij de volgende stap invullen

Nov 19, 2017
Tips & Tricks | Fotograferen in RAW


Klanten en deelnemers van evenementen of fotomeetings vragen mij regelmatig waarom het met mijn foto's langer duurt dan bij iemand anders, behalve dat ik natuurlijk alle foto's professioneel nabewerk maak ik RAW foto's en als je zelf niet fotografeert weet je waarschijnlijk niet eens wat dat is.

Misschien heb je het eerder weleens gehoord, RAW maar wat is het precies? Bijna iedereen kent de bestandnaam JPG wel. Bij een JPG bewerkt de camera je foto's automatisch al een beetje. De camera maakt de foto bijvoorbeeld wat scherper en kiest een witbalans (gelig, blauwig enzovoort). Daarnaast gaat er ook wat kwaliteit verloren omdat de bestandsgrootte (foto's) kleiner zijn. Omdat ik natuurlijk geen kwaliteit verlies wil en al helemaal niet dat mijn camera keuzes voor mij maakt, heb ik een aantal jaar geleden gekozen om in RAW te fotograferen. Maar nu weet je eigenlijk nog niet wat het precies is, ik zal nog wat meer vertellen.

RAW is een ongecomprimeerde foto, het directe resultaat van wat je hebt gefotografeerd. 

Geen bewerking, geen aanpassingen. Ik vergelijk het wel eens met de digitale versie van de negatieven. Voordat je een foto hebt moet je hem eerst ontwikkelen en dit werk precies zo bij RAW foto's. Zonder speciaal programma kan je de foto's niet eens bekijken op de computer daarom is het bewerken van een RAW wel echt iets wat nodig is. Dit betekend dat ik na elke fotosessie en evenement elke foto professioneel bewerkt en omzet naar een foto die jullie kunnen zien en gebruiken op jullie computer.

 

HET IS NOGAL EEN TECHNISCH VERHAAL, MAAR IK HOOP DAT JULLIE MET DEZE BEKNOPTE UITLEG EEN BEETJE EEN IDEE HEBBEN. ALLES DUURT NET EVEN IETS LANGER, MAAR IS UITEINDELIJK ZOVEEL MOOIER!

*Disclaimer: Jep, nog altijd dyslectisch. Mijn excuus voor de taal liefhebbers onder ons ik doe elk blog opnieuw heeeel hard mijn best! :')

Share
LINK COPIED